Tuesday, December 14, 2010

JIKA AKU JATUH CINTA



assalamualaikum..

Ianya bukanlah sebuah puisi, tetapi sebuah doa yang sesuai untuk kita baca dan dikongsikan di laman Tentang Cinta ini. Mudah-mudahan doa ini dapat kita amalkan agar kita jatuh hati pada seseorang bukan kerana dirinya tetapi keranaNya…

Bismillahirrahmanirrahim…

Ya Allah…
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya PadaMu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu…


Ya Muhaimin…
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu,
Agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…


Ya Rabbana…
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiMu…


Ya Rabbul Izzati…
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang,
Yang merindui syahid di jalanMu…


Ya Allah…
Jika aku menikmati cinta kekasihMu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya,
Bermunajat di sepertiga malam terakhirMu…


Ya Allah…
Jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
Dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu…


Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
Jangan biarkan aku melampaui batas,
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu…

Amin ya rabbal alamin…

____________________________________________________________________


Aku yakin setiap daripada kita mesti nakkan kehidupan yang bahagia dunia dan akhirat... So, tanamkanlah cinta kat Allah SWT dahulu sebelum kita belajar mencintai seseorang.. Aku pun menyesal bila terkenangkan dosa2 lampau aku.. Terutama sekali masa aku couple dulu... couple mmg trend budak2 sekarang.. tapi kesan buruk dia akan hadir di masa hadapan.. bagi yang couple tu, jaga la pasangan elok2... ajak dia dekat kepada Allah.. smbil kita ajak dia, kita pun blh latih diri sendiri utk jadi lebih baik dan dapat rapatkan diri dgn Allah. kita xnk sesuatu terjadi kat keluarga kita sendiri atau keluarga yang akan dibina kelak. setiap perbuatan buruk yang kita pernah buat kat org lain, kelak akan terkena kat diri sendiri.. enjoy memang enjoy.. tapi renung2kan lah... bagi yang single, korg mungkin blh jauhkan diri dari maksiat.. tapi jgn tak muhasabah diri.. kenang balik dosa2 yang kita pernah buat dahulu... 

Sesungguhnya Allah Maha Pengampun... setiap taubat yang dilakukan dgn ikhlas dan penyesalan, insya-Allah, Allah akan diampuni segala dosa-dosa hamba-Nya.

Aku manusia biasa.. aku pun pernah buat banyak kesilapan. so, aku harap sgt golongan muda sekarang amik berat pasal agama.. jangan menyesal nanti. ajal maut di tangan Allah.. semoga kita semua diberi kesempatan utk bertaubat dan diberkati hidup di dunia dan di akhirat...

Apa yang aku nk sampaikan ni hanyalah nasihat kepada saudara2 seagama dgn aku... terutamanya golongan muda sekarang.. sambil aku nasihat ni, aku pun nasihatkan diri aku sendiri.. aku harap kita dapat amik pengajaran melalui masalah gejala sosial sekarang.

Sebelum tido, duduk dalam bilik, dan muhasabah diri.. cuba fikir dosa2 yang kita pernah buat... dosa kita terhadap Allah, dosa kita terhadap keluarga, dosa kita terhadap kawan2, atau pun dosa kita terhadap kekasih yang kita x penah sedar.. kalau timbul rasa penyesalan, buatlah solat taubat... semoga Allah turunkan hidayah-Nya ke atas hambanya yang sudah bertaubat...

Semoga Allah ampunkan dosa kita semua..

p/s: kalau ape yang aku cakap ni menyinggung mana2 pihak, aku mintak maaf.. ni cuma apa yang selalu bermain kat fikiran aku.. anggaplah ni sebagai nasihat daripada seorang kawan...