Tuesday, November 30, 2010

GOING BACK

Hari ni mula la sesi packing memacking.. dengan usaha yang bersungguh-sungguh, aku akan kemas bilik aku.. haha.. tapi cam malas je.. dlm kpale asyik fikir nak tdo... seremban da gelap.. petang2 camni la hujan turun dgn suka ria.. huuuuaaarrrgghh.. nk taip pun aku da menguap.. ape daaa.. 


Perasaan bercampur baur sekarang.. hepi sb result sem lps sume lulus.. yang sdihnyer, pointer turun.. (T_T) takpe syuk.. ko tinggal satu sem je lagi.. mudah-mudahan aku blh grad dgn kwn2 sekelas aku.. azam kali ni sm je dgn azam sebelumnya.. harap2 kali ni azam aku menjadi. kira azam tahun baru la sebab memang da nk msuk tahun baru.


Perancangan aku... kalau aku habis diploma seni bina nih, aku harap aku dapat sambung terus utk ambil degree kat mane2 U... universiti pilihan aku, UTM atau UiTM... mungkin makan masa dalam 4 tahun.. dapat degree, barulah boleh kerja dan start fikir pasal cari calon isteri... haha.. plan aku la.. aku berkemungkinan besar kawin ms umur aku hampir mencecah 30.. mungkin 28 atau 29.. sebab aku nak bg adik2 aku lps blaja dulu.. pastu baru la boleh fikir pasal hidup aku. semoga cita-cita aku untuk menjadi arkitek tercapai.. 


Kalau nak diikutkan, memang lambat lagi utk aku fikir pasal kahwin. tapi, ini hakikat yang aku x boleh tolak. bkn fikir pasal sape calon isteri aku, tapi fikir pasal kos2 nk kahwin nanti.. bayangkan, kalau umo aku da 28 dan da ade calon untuk dijadikan isteri, aku kne prepare duit double dari jumlah hantaran.. misal kata hantaran 15 ribu, aku kena ada 30 ribu dalam bank aku. kenapa? termasuk duit hantaran, 30 ribu tu nanti la yang akan jadi duit untuk aku cari rumah, beli perabot dan sebagainya. duit sekarang ni macam air.. kalau blh aku x nak bergantung kat duit parents aku sebab ni rumah tangga aku. rumah tangga yang aku akan bina dengan duit hasil titik peluh aku sendiri.


X salah kalau x nak fikir pasal kahwin. tapi seeloknya, kita kena ada preparation dari sekarang. Simpan la duit kat ASB ker.. buat pelaburan jangka panjang ker.. sebab ni akan memudahkan hidup nanti. kalaulah aku ada awek sekarang nih.. mesti aku banyak melabur kat dia.. korang sendiri tahu mcmane idup sebagai lelaki. btul gak cakap mak aku.. mak aku cakap, "sekarang bukan masanya nak bercouple2.. ko blaja elok2.. dapat keje elok nanti, ade duit, pompuan datang cari ko..". mula2 memang aku x setuju dgn nasihat mak aku.. alasan aku, " mak, pompuan yang datang tu mesti stok pisau cukur.. habis la duit along nanti..". haha.. memang betul.. tapi kalau difikirkan balik, nasihat mak aku tu dalam isinya.. bila dah melangkah ke alam dewasa ni, baru la aku paham.. budak2 memang x kan fikir benda ni.. yang diorang tau, couple, enjoy, dan habiskan duit mak bapak.. 


Percayalah..kalau ada yang couple dan niat utk suka-suka, rosak aqidah nanti.. memang ke arah maksiat.. tapi kalau yang betul2 ikhlas dan memang berniat nak dirikan rumah tangga satu hari nant, insya-Allah semuanya akan berjalan dgn lancar..


Bagi aku, couple ni ada byk sebab.. antaranya :
1 - niat nak hilangkan bosan.. boring sebab tgk kwn2 sume ada pasangan masing2..
2 - sebagai langkah berjaga-jaga bagi seorang perempuan.. bila dia ada balak, lelaki lain mungkin xkan kacau.
3 - kemudahan.. untung jadi perempuan.. sebab terpengaruh dgn barat, bagi diorang, lelaki bertanggungjawab dalam semua benda.. gentlemen la kata kan.... makan ada orang belanja.. nak pegi kat mana2 je ada orang bawakkan.. bila boring ada orang temankan.. bila ada kerja lebih, ade gak orang blh buatkan.. ni la hakikat. mangsanya, mesti la boyfriend dia.. tapi yang sebaliknya pun selalu berlaku sekarang nih.. perempuan yang jadi gentlemen, lelaki jadi pisau cukur.. girlfriend pun ada yang jadi mangsa lelaki.
4 - kepala otak fikir maksiat je.. asal dapat yang bergetah, sume tempat ko pegang.. masing2 rela.. maruah ntah ke mana, agama letak jauh-jauh.. baik yang lelaki, baik yang perempuan.. sama je.
5- tak kenal diri sendiri.. kasih berbelah bagi.. ni stok player.. kejap kapel ngan ni.. kejap kapel ngan tu.. ms kapel pun blh lagi bermesra-mesra ngan orang lain.. ish3..
6- xde istilah couple.. bercinta untuk dirikan rumah tangga yang direstui parents dan diberkati Allah swt.. mampu berfikiran matang.. setiap masalah dikongsi bersama.. bila senang x pernah lupa orang sekeliling.. jauh dari maksiat.. focus dgn apa yang sedang dikerjakan.. x kisah la study atau keje.. x menyusahkan pasangan.. memahami dlm setiap keadaan dan tak pernah lupa kawan ..


ni je la kot sebab-sebab yang aku tahu.. kalau salah, maafkan aku yer.. ni cuma pandangan aku terhadap couple yang ade sekarang nih.. insya-Allah aku akan maintain single macam yang aku ckp.. aku xnak kecewakan sesapa lagi dan aku xnak hati aku terluka lagi..
banyak risiko bila bermain dgn perasaan ni..
jauh menyimpang sebenarnye nih..tetiba lak cita psl couple.. haha..




adios... aku nak g swimming pulak..